Meld je aan voor een gratis WERKGELUK boost call!

"Doe het werk dat bij je past en je hoeft nooit meer te werken."

7x meer werkgeluk in 2018!

18 januari 2018 • Geen categorie

Steeds meer organisaties zijn zich bewust van het feit dat werkgeluk belangrijk is. Het staat op de HR agenda en wordt steeds meer genoemd als de onmisbare factor voor het laten floreren van de organisatie. Gelukkige werknemers zijn productiever, creatiever, verzuimen minder en zorgen ervoor dat talent wordt aangetrokken (UN World Happiness Report, 2013). Want wie wil er nou niet werken bij een happy organisatie?

Het begint met bewustwording en geloven dat werkgeluk werkt. Gelukkig zijn er steeds meer managers die opstaan en willen werken aan het werkgeluk van zichzelf en hun medewerkers. Om deze organisaties een klein beetje op weg te helpen, deel ik hierbij 7 praktische tips, die direct invloed hebben op het vergroten van werkgeluk.

#Tip1
Werk aan zelfkennis

Zelfkennis is de eerste stap richting meer werkgeluk. Hoe scoort een medewerker zelf op plezier, voldoening en zingeving? Met een persoonlijkheidstest krijgen medewerkers een beter beeld van wie ze zijn. Met inzicht in persoonlijkheid, komt inzicht in waarom bepaalde keuzes worden gemaakt. Welke elementen in de persoonlijkheid van jouw medewerkers bevorderen of belemmeren het werkgeluk?

#Tip2
Werkgeluk in eigen hand

Iedereen moet zich bewust worden van het feit dat ze het werkgeluk in eigen hand hebben. Medewerkers willen nog wel eens de schuld geven aan omstandigheden of ‘de organisatie’. Een organisatie kan faciliteren. Zet het op de agenda en maak het bespreekbaar. Uiteindelijk is het aan de medewerker om in beweging te komen.

#Tip3
Zorg voor fun

Zorg een voor goede sfeer op de werkvloer. Een geintje moet kunnen. Humor is heel belangrijk. Organiseer eens een persoonsuitje, eventueel gecombineerd met een ‘learn-factor’. De langste studie over werkgeluk (Harvard) toont aan dat mensen de meeste voldoening halen uit contact met anderen. Hierbij werk je aan teambuilding, samenwerking en het versterken van onderlinge relaties. Kijk eens op www.wijwerkenmetplezier.nl voor leuke ideeën.

#Tip4
Laat mensen hun échte kwaliteiten benutten

Mensen raken bevlogen als ze kunnen doen waar ze goed in zijn én waar ze energie van krijgen. Investeer in deze kwaliteiten i.p.v. in de tekortkomingen.

#Tip5
Waardeer!

Waarderen heeft niet gelijk iets met geld te maken. Dat mag wel, maar medewerkers worden niet primair gemotiveerd door salaris. Ze raken wel gedemotiveerd bij onderbetaling of wanneer een collega die hetzelfde werk doet meer verdient. Extra #Tip; zorg voor gelijke beloning.
Waarderen betekent een compliment op zijn tijd en medewerkers serieus nemen. Initiatief nemen moet worden beloond door verantwoordelijkheid te geven. Zorg voor autonomie en regelruimte. Medewerkers willen gezien, gehoord en begrepen worden. Regelmatig feedback geven kan medewerkers het gevoel geven dat ze bijdragen aan het succes van de organisatie. Laat weten en zien dat je blij bent met je medewerkers.

#Tip6
Flow!

Zorg voor precies voldoende uitdaging. Flow is een gemoedstoestand van intensief enthousiasme, waarin iemand zich volledig overgeeft. Teveel flow zorgt voor overbelasting en kan tot een burn-out leiden. Te weinig uitdaging kan zorgen voor verveling en een bore-out tot gevolg. Flow leidt tot optimale ontwikkeling en gelukkig werken. De mate van flow in het werk is een goede indicator voor de mate van gelukkig werken die een werknemer ervaart.

#Tip7
Breng de Employee Journey in kaart

De reis die medewerkers maken binnen de organisatie; vanaf het eerste tot het laatste contact met de organisatie. Gedurende deze reis zijn er momenten waarin de organisatie het gedrag of de mening van de medewerker over de organisatie positief of negatief kan beïnvloeden. Voorbeelden zijn het sollicitatiegesprek, de eerste werkdag, contact met de leidinggevende en het exitgesprek.
Jammer genoeg is er bij veel organisaties nog geregeld sprake van negatieve beïnvloeding. Denk aan: geen warm welkom, slecht begeleidt tijdens de inwerkperiode, geen of slechte communicatie, het niet goed vieren van successen, niet op de juiste manier omgaan met verzuimende medewerkers, geen oprechte aandacht voor de medewerker die de organisatie verlaat.
Medewerker raken daardoor minder bevlogen en worden steeds minder ambassadeur van je organisatie. Het gevolg: je verliest waardevol kapitaal en dus rendement.

Waar wachten we nog op?

Uiteraard heb ik nog meer tips en ideeën voor het vergroten van het werkgeluk in uw organisatie.  Bel 06-15434665 of mail me op info@werkgelukwerkt.nl voor een spar-momentje met mij.

Liefs
Suzanne

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *