Meld je aan voor een gratis WERKGELUK boost call!

"Doe het werk dat bij je past en je hoeft nooit meer te werken."

Love To Work!

12 juni 2018 • Geen categorie

Over werkgeluk gesproken met…

Tom Klein Beernink

Iedere Deventenaar kent Klein Beernink. Op de gevel van het kantoor prijkt in grote letters ‘LOVE TO WORK’. Iedere keer dat ik er langs reed, werd ik nieuwsgieriger naar de liefde achter de muren. Heel blij dat Tom zijn visie over werkgeluk met mij wilde delen.

Op een mooie woensdagochtend parkeer ik mijn auto aan de achterkant van het kantoor. Mijn oog valt meteen op een groot doek naast de ingang:

Bij binnenkomst zie ik een mooie kantoortuin. Met Tom ga ik aan de keukentafel zitten. Voor me een muur met foto’s. “Allemaal familie. Links de oprichter, begonnen in 1882 en rechts mijn vader die iets meer dan 10 jaar geleden is gestopt.”

“Het was 2013 toen mijn broer en ik zijn ingestapt. Toen mijn vader stopte waren mijn broer en ik er nog niet klaar voor. Mijn passie lag ergens anders.”

Tom was een jaar of 15 toen een goede vriend ziek werd en een jaartje later overleed. “Dat was een moment van bezinning. School en werken is leuk, maar er zijn zoveel dingen die belangrijker zijn dan dat. Laat ik vooral doen waar ik gelukkig en blij van wordt.” Zijn interesse lag bij de muziek en met wat vrienden is hij de muziek in gerold. ”We konden er niet van leven, dus ik had er wel een paar baantjes naast. Ik speelde de basgitaar. We waren met z’n zevenen. Als ik nu terug kijk, een mooi voorbeeld van een zelfsturend team. Iedereen doet wat hij leuk vindt en de minder leuke taken verdeelden we onderling. Het was een samenwerkingsverband waar iedereen is, omdat hij er graag wil zijn. Wij vonden entertainment het allerbelangrijkste. We waren muziek technisch niet de meest hoogstaande band, maar we zorgden er wel voor dat iedereen het naar zijn zin had. We wilden dat het leuk was. Voor onszelf, maar ook voor het publiek.”

In 2010 kwam Tom op de administratie terecht bij Klein Beernink. “Wat ik direct merkte, was dat het werkgeluk ver te zoeken was. Het waren natuurlijk economisch slechte tijden, dat werkt niet mee. Maar ook de operatie zelf functioneerde niet. Daar mag de economische crisis absoluut geen excuus voor zijn.”

In die tijd stopte de band. “Het zou toch zonde zijn als het na 4 generaties ineens zou stoppen. Ik ging bedenken wat er allemaal beter kon. En toen ging het balletje alsnog rollen. Ik ging de vraag omdraaien; wat staat me hier dan zo tegen? En eerlijk gezegd had ik daar toen gewoon geen goed antwoord op. Ik heb er een tijdje over gedaan. 2 jaar om precies te zijn. Maar toen zag ik de uitdaging en dacht, ik ga het gewoon doen!”

En toen kwam 2013. Het slechtste jaar ooit. Er moest echt iets veranderen. “Mijn vader wilde niet dat wij zouden starten met een reorganisatie. Dus mijn vader kwam even terug om te saneren. En dat was heftig! Mensen die zelfs bij mijn opa nog aan de keukentafel hebben gezeten als ze koopavond moesten draaien, hebben noodgedwongen de organisatie moeten verlaten. Iedereen was heel nauw verbonden met de familie en organisatie. Dat doet zeer!”

“Begin 2014 trok onze vader zich terug. Toen moesten mijn broer en ik het zelf gaan doen. Wij vullen elkaar prachtig aan, maar we dachten wel ‘Hoe dan?’ Ik wilde heel graag dat wat ik in de band voelde, kopiëren naar de organisatie.

De behoefte om ergens te zijn, omdat je er graag wilt zijn.”

Vanaf dat moment is Tom op zoek gegaan naar kennis en ervaring. “Mijn moeder tipte me over een aflevering van tegenlicht over Ricardo Semler. Dat ben ik gaan kijken en vond dat zo gaaf! Ik ben me er heel erg in gaan verdiepen, veel gaan lezen. En toen kwam ik bij Simon Sinek uit. Dat was helemaal gaaf!”

“in 2014 ben ik voor de groep gaan staan. Ik wilde het samen doen. Ik had natuurlijk weinig ervaring en niet alle wijsheid in pacht. Maar dat was naïef gedacht. Het werkte niet zo makkelijk. De resultaten werden langzaam wel beter, maar dat was te verklaren door de kostenbesparing van personeel en huisvesting. Ik merkte, het veranderd niet, het gaat nergens heen.”

“We hadden hulp nodig. Mijn broer, vader en ik zijn een ontzettend waardevol traject gestart met een marketing bureau. We zijn op zoek gegaan naar wie we zijn, wat onze identiteit is en wat we nou eigenlijk echt wilden. Dat startte met een gesprek met een bedrijfspsycholoog. Toen hebben we de rode draad gevonden. Wij zijn als familie heel sociaal opgevoed, we vinden mensen heel belangrijk en we vinden het ondernemerschap mooi. En we kwamen tot de conclusie, als je goed bent voor je mensen, zullen zij goed zijn voor je klanten.”

 

En dat was het begin van LOVE TO WORK!

 

Tom vertelt over de tijd hierna. “het hier gezellig hebben met z’n allen dekt de lading niet. Het was een te abstract begrip, niet duidelijk en verwarrend voor het personeel. We hebben het in die tijd ook teveel vrij gelaten om zelf invulling te geven aan Love To Work. Het voelde als 1 grote familie waar iedereen aardig tegen elkaar doet, maar niemand de waarheid durft te zeggen. Hier moesten we iets mee.”

“We werden gezien als de Klein Beernink uit de binnenstad met de kantoorspulletjes. Maar we hebben een grote IT tak. De wens ontstond om deze beter te profileren. We hebben toen de BV’s opgesplitst en zijn naar buiten getreden met de verschillende merken. We zijn op zoek gegaan naar mensen die als Business Unit Manager konden fungeren. Het principe van zelfsturing werkte niet. Ik heb me daar echt even overheen moeten zetten. Maar we kwamen erachter dat mensen echt nog niet zo zelfstandig waren als we graag zouden willen.”

Samen met de Business Unit Managers is daarna meer inhoud gegeven aan Love To Work. “Wat is Klein Beernink. Wat betekenen de merken? Geloof je in Love To Work en wat betekent dat voor jou? En toen ontstond het verhaal, steeds breder, mooier en persoonlijker.”

Love To Work is een soort houding in je leven, zo ben je of zo ben je niet. Gezelligheid is leuk, maar echt belangrijk is of het waarde heeft wat je doet. Financiële waarde, maar ook zingeving speelt hierbij een rol. In het nieuwe IT concept, kijken we naar de klant en de gebruikers. Hoe maken we het werk leuker, makkelijker en beter bij die klant. Een klant van ons is een schildersbedrijf. Het werkte voorheen nog met werkbriefjes. Iemand verzamelde al die briefjes en klopte de gegevens in. Nu worden alle inventarisaties op de mobiel ingevuld en kan degene die eerder die briefjes verzamelde en inklopte, de cijfers gaan analyseren. Dat geeft meerwaarde!! Wat je doet is nu ineens nog belangrijker dan het al was. Als wij dat kunnen faciliteren voor onze klanten, is dat super gaaf.”

“We hebben daarvoor wel intern nieuwe werkmethodieken moeten introduceren. En dat is wennen voor mensen. Verandering is nooit leuk. En dat duurt lang, heel lang. Mensen die zich niet konden vinden in het concept van Love To Work zijn afgehaakt. En nieuwe mensen die volledig geloven in onze missie, zijn ingestroomd. Dit zorgt voor versnelling in de verandering. We trekken het nu breder, proberen mensen erin mee te nemen. Waar er eerder een groot deel van de mensen achter de kar hing, zit er nu een groot deel in en hebben we er een paar die de kar trekken.

Waar draait Love To Work om?

“De reden dat wij als organisatie sinds 1882 hebben kunnen bestaan is omdat wij ons zelf continue hebben kunnen veranderen. Waarbij geld een middel is om te bereiken wat we willen bereiken, maar we zijn hier voor de mensen. De verandering zorgt ervoor dat we toekomstperspectief kunnen bieden. We zijn verantwoordelijk voor veel gezinnen en dat willen we blijven. Wij willen veranderen om de waarde die we hebben in de maatschappij te kunnen blijven leveren. En dit trekken we door naar onze klanten. Dat hun werk waardevoller wordt, zinvoller wordt, dat ook zij Love To Work eigen maken. Wij erkennen dat menselijk kapitaal het grootste kapitaal is dat je hebt. Als je de juiste mensen hebt en ze op de juiste manier faciliteert, gaan ze heel veel waarde hebben.”

Door automatiseren meer uitdaging en leuker werk

“Ik vind het gaaf om naar buiten te kijken en te zien wat er allemaal gebeurt. Welke invloed heeft de techniek op de samenleving.” Tom vertelt over het filmpje van Jeremy Rifkin, Third Industrial Revolution. “Dit is precies waar we mee bezig moeten. We kunnen de wereld veranderen! Dat is zo gaaf. “

Het ambitieplan van Klein Beernink

“Klein Beernink is soort knop van een bloem en daar zitten 2 bloemblaadjes aan, IT en de webshop. Ik zou graag meer bloemblaadjes willen. Ik heb veel ideeën. Organisaties helpen met het nieuwe verdienmodel voor de toekomst. Wat ik ook graag wil is eens kijken naar een bol.com achtig model. Een sociale werkplaats waar mooie dingen worden gemaakt en deze via een platform verkopen. Misschien ooit een keer een soort van academie, waarin we ook mensen gaan opleiden. In Nederland heb je veel dakloze jongeren. Jongens en meisjes die misschien 1 domme beslissing in hun leven hebben genomen. Of vluchtelingen. Ik wil deze jongeren opleiden en als we plek hebben, mogen ze hier werken.”

Waarom willen mensen bij Klein Beernink werken?

“Edwin (Directeur IT) heeft hierin een belangrijke rol. Hij heeft een goed beeld van waar hij heen wil met IT. Als mensen daarop aanhaken komen ze ook. Het gaat over de ambitieplannen, vernieuwde dienstverlening en Love To Work.

“Ook krijgen mensen bij ons de ruimte om zich te ontwikkelen; heb je ideeën, kom ermee. Als je iets graag wil, moet je het ook doen. Ook als het niet direct past. Maar we zijn wel koersvast. Alleen als het niet strookt met Love To Work, doen we het niet. We zijn iets meer dan een half jaar geleden met trainingen begonnen. Samenwerking, communicatie, dat soort dingen. Dat zou ik echt meer willen faciliteren. We gaan nu inventariseren waar de behoefte ligt.”

Het werkgeluk van Tom

Tom geeft zichzelf voor plezier een 6 tot 8. “Gezien het feit dat we af en toe nog mensen hebben die lastig zijn, geef ik het een 6. Maar het werk dat ik verder doe, doe ik met plezier.
Voldoening geef ik een 7. En deze 7 is stijgende. Ook ik kom iets meer los uit de dagelijkse ellende, waardoor ik ook andere dingen kan doen.
Zingeving geef ik een 7-8. Dat voel ik wel, maar mag van mij nog meer zijn, maar dat komt wel. Ik heb nog zoveel ideeën en ben rusteloos genoeg om het nooit genoeg te vinden. “

Mijn werkgeluktip voor andere werkgevers

“Zoek naar de onderliggende waarde; wat is voor jouw persoonlijk een drijvende kracht en probeer dat in een verhaal te gieten om mensen mee te krijgen. Het gaat niet alleen om plezier, maar vooral om zingeving.”

 

Wat een prachtig verhaal. Hier werken ze echt aan geluk! Elke dag! En niet alleen voor zichzelf of het eigen personeel. Nee, voor iedereen die maar wil en gelooft in Love To Work. Met een glimlach stap ik de auto in, om van een zomerse woensdagmiddag te gaan genieten.

Dezelfde middag stuurt Tom mij de fascinerende filmpjes door van Jeremy Rifkin en Simon Sinek. Ben jij ook nieuwsgierig naar de inspiratiebron van Tom? Check ze dan hier (Jeremy Rifkin en Simon Sinek).

Liefs Suzanne ♥

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.